Эксперыментальная і інавацыйная дзейнасць

"Апрабацыя лічбавай мадэлі прафарыентацыйнай работы ва ўмовах устаноў адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы прафесійна-тэхнічнай і сярэдняй спецыяльнай адукацыі»  

 Мэта праекта: распрацаваць і апрабаваць лічбавую мадэль прафарыентацыйнай работы ва ўмовах устаноў адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы ПТА і ССО .

 Задачы праекта:     

 распрацоўка і ўкараненне інтэрнэт-рэсурсу-прафарыентацыйнага партала " будучыня краіны - у тваіх руках»;  

- спрыянне праектаванню падлеткамі сваіх жыццёвых і прафесійных планаў шляхам лёгкага доступу карыстальнікамі да рэсурсаў прафарыентацыйнага партала;   

- стварэнне ўмоў для ўсвядомленага прафесійнага самавызначэння навучэнцаў у адпаведнасці са здольнасцямі, схільнасцямі, асобаснымі асаблівасцямі, патрэбамі грамадства, рэгіёну ў кадрах. Стварэнне лічбавай мадэлі прафарыентацыйнай работы са школьнікамі ва ўмовах інфармацыйнай прасторы ўстановы прафесійнай адукацыі, заснаванай на запытах дынамічна змяняецца эканомікі і развіваецца грамадства;  

- распрацоўка лічбавых інструментаў для прафесійнай арыентацыі і суправаджэння прафесійнага самавызначэння навучэнцаў;      

- забеспячэнне навукова-метадычнага, арганізацыйна-метадычнага, арганізацыйна-кіраўніцкага і інфармацыйнага суправаджэння лічбавай мадэлі прафарыентацыйнай работы для масавага выкарыстання.


 Гіпотэза      

Калі стварыць эфектыўную лічбавую мадэль прафарыентацыйнай работы ва ўмовах устаноў адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы ПТА і ССО , то будуць створаны ўмовы для паспяховага жыццёвага і прафесійнага самавызначэння школьнікаў, павышэння ўзроўню ўсвядомленага выбару прафесійнай дзейнасці, аптымальна адпаведнай асобасных інтарэсам, патрэбам, асаблівасцям і запытам рынку працы, праектаванню адукацыйна-прафесійнага маршруту. 

 Структура і змест апрабаванай эксперыментальнай мадэлі (тэхналогіі ,методыкі, сістэмы і інш.)     

У сучасных умовах цыфравізацыі і трансфармацыі сістэмы адукацыі адукацыйнае асяроддзе характарызуецца дынамічным развіццём і пераходзіць на новы ўзровень, які абумоўлівае бесперапыннасць, мабільнасць працэсу адукацыі (у тым ліку і прафарыентацыі), яго персаніфікацыю на аснове ўкаранення інфармацыйных тэхналогій.   

Лічбавая адукацыйнае асяроддзе ўяўляе сабой сукупнасць інфармацыйна-адукацыйных рэсурсаў для эфектыўнага ўзаемадзеяння ўдзельнікаў адукацыйнага працэсу з мэтай вырашэння адукацыйных задач і дае ім прынцыпова новыя магчымасці: навучанне ў любым зручным або прыдатным сітуацыі месцы; персаніфікаваны падыход да навучэнцаў; прадастаўленне магчымасці не толькі карыстацца наяўнымі электроннымі рэсурсамі, але і ствараць свае ўласныя і абменьвацца імі; доступ да нацыянальных, а таксама сусветным інфармацыйных рэсурсаў і т. д.  

У кантэксце лічбавых трансфармацый, пранізлівых ўсе сферы сучаснага грамадства, актуалізуецца Ідэя ўкаранення персаніфікаванага падыходу ў праекцыі віртуальнай адукацыйнай асяроддзя, пад якой маецца на ўвазе хутка развіваецца, шматузроўневая і шматфункцыянальная сістэма, якая аб'ядноўвае:   

інавацыйныя і традыцыйныя тэхналогіі, спецыфічныя для ўзаемадзеяння ўдзельнікаў адукацыйнага працэсу ў рамках адкрытай мадэлі асінхроннага персаніфікаванага навучання;   

інфармацыйныя рэсурсы: базы дадзеных і ведаў, бібліятэкі, электронныя навучальныя матэрыялы і т. п.;   

сучасныя Праграмныя сродкі: праграмныя абалонкі, сродкі электроннай камунікацыі.   

Патэнцыял віртуальнай адукацыйнай асяроддзя як прасторы садзейнічае паспяховаму прафесійнаму самавызначэнню заключаецца ў рэалізацыі наступных функцый:  

 інфармацыйна-навучалая, якая рэалізуецца ў прадстаўленні вучэбнай інфармацыі ў самых розных формах;   

камунікацыйная, якая забяспечваецца стварэннем адукацыйнай сітуацыі, калі навучанне праходзіць у дыялогу з удзельнікамі адукацыйнага працэсу;   

кантрольна-адміністрацыйная, якая праяўляецца ў правядзенні комплексных мер па кантролі ўзроўню ведаў, уменняў, навыкаў і адміністраванні.   

На наш погляд, на фоне ўзмацняюцца тэндэнцый перамяшчэння ўсё большай колькасці відаў чалавечай дзейнасці ў лічбавую прастору, бясспрэчную актуальнасць набываюць пытанні праектавання лічбавай мадэлі прафесійнай арыентацыі , пад якой мы разумеем частка педагагічна мэтазгодна арганізаванага адукацыйнай прасторы, які прадстаўляе які навучаецца множны выбар для рэалізацыі патрэбаў, жаданняў і здольнасцяў, які спрыяе яго прафесійнаму самавызначэнню, г.зн. ўсвядомленага выбару будучай прафесіі.   

Рэалізацыя лічбавай мадэлі прафесійнай арыентацыі магчымая ва ўмовах сістэмнага падыходу, які ўключае:   

- мадэрнізацыя тэхнічнай інфраструктуры;  

- павышэнне прафесійнай кампетэнтнасці педагагічных работнікаў;  

- супрацоўніцтва з установамі агульнай сярэдняй адукацыі;  

- стварэнне відэаролікаў, лічбавай рэкламы,   

- распрацоўку прафесіяграм;  

- распрацоўку сістэмы трэнінгаў, анкет;  

- арганізацыю работы лічбавай платформы (вэб-рэсурсу).  

Тэрміны рэалізацыі праекта: 3 (тры) навучальных года:

2022/2023 навучальны год (Падрыхтоўчы) ;

2023/2024 навучальны год (першы год рэалізацыі);

2024/2025 навучальны год (другі год рэалізацыі).

Асноўныя вынікі дзейнасці

Эксперыментальная дзейнасць (далей – ЭД) ва ўстанове адукацыі "Маларыцкі дзяржаўны аграрны каледж" у 2022/2023 навучальным годзе ажыццяўлялася на падставе:

- загаду Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь "ад 22.08.2022 № 517" аб эксперыментальнай і інавацыйнай дзейнасці ў 2022/2023 навучальным годзе»;

- загаду ўстановы адукацыі "Рэспубліканскі інстытут прафесійнай адукацыі" ад 24.08.2022 № 214-ОД " аб эксперыментальнай і інавацыйнай дзейнасці ў 2022/2023 навучальным годзе»;

- загаду ўстановы адукацыі "Маларыцкі дзяржаўны аграрны каледж" ад 05.09.2022 № 416 " аб эксперыментальнай дзейнасці ў 2022/2023 навучальным годзе»;

- каляндарнага плана эксперыментальнай дзейнасці ўстановы адукацыі» Маларыцкі дзяржаўны аграрны каледж " на 2022/2023 навучальны год.

Цыфравізацыі прафарыентацыі ў кантэксце тэхналогіі актуалізацыі прафарыентацыйнага патэнцыялу каледжа магчыма ажыццявіць праз спецыяльна створаны прафарыентацыйны інтэрнэт-партал, які ўяўляе сабой персанальнае сродак лічбавай навігацыі, створанае на платформе «фреймворк».

Структура партала прадумана з улікам таго, што выбар прафесійнага шляху - самы сур'ёзны, адказны момант, крок у жыцці чалавека. Асноўным у меню партала будуць з'яўляцца закладкі гарызантальнага меню:» школьнікам«,» бацькам«,» Навіны«,»Кантакты".

У закладцы "школьнікам «-ва ўкладцы» кабінеты прафесій «прыводзіцца пералік прафесій і спецыяльнасцяў, якія можна атрымаць ва ўстанове адукацыі» Маларыцкі дзяржаўны аграрны каледж«, прыведзена апісанне прафесій, маецца магчымасць прайсці тэст на сумяшчальнасць прафесіі, даведацца больш па канкрэтнай прафесіі (гісторыя, развіццё, перспектывы і г.д.), а таксама магчымасць атрымання доступу да віртуальных сімулятараў прафесій, паспрабаваць свае сілы ў прафарыентацыйных онлайн-гульнях фармату» міні", квэстах.

У закладцы "бацькам" змяшчаюцца матэрыялы і публікацыі пра тое, што можна зрабіць бацькам, чым дапамагчы пры выбары прафесіі дзіцяці: якім чынам ўлічыць здольнасці дзіцяці, асаблівасці яго здароўя, як правесці гутарку, як выбраць план дзеянняў, падрыхтаваць да цяжкасцяў у псіхалагічным плане і многае іншае. У структуры закладкі "бацькам" прапануецца прайсці анкетаванне, паўдзельнічаць у бітэстах.

Таксама на тытульнай старонцы партала мы прапануем размясціць навінавую стужку, спасылкі на карысныя рэсурсы, даць магчымасць для карыстальнікаў задаць пытанне, унесці прапановы і пажаданні па працы партала, звярнуцца ў службу тэхнічнай падтрымкі і да адміністрацыі партала і да т. п.

Адным з перспектыўных напрамкаў павышэння прывабнасці партала з'яўляецца павелічэнне долі відэакантэнту, прычым магчыма і яго дубляванне, напрыклад, на ютуб-канале, звязаным з парталам, а таксама інтэграцыю з афіцыйнымі старонкамі сацыяльных сетак каледжа: ВКонтакте, сайт каледжа. Партал адаптаваны пад мабільныя прылады, Працуе на рускай і беларускай мовах.

У закладцы "навіны" змяшчаюцца матэрыялы аб дасягненнях і перспектывах развіцця каледжа (прафесійныя пробы, прафарыентацыйныя ўрокі, віртуальныя экскурсіі, 3D панарамы і віртуальныя туры па каледжы, прафесійныя конкурсы, прэс-рэлізы, інфармацыйнага суправаджэння сумесных праектаў паміж каледжам і прадпрыемствамі, арганізацыямі).

У закладцы» Кантакты " адлюстроўваецца інфармацыя аб адміністрацыі партала.

Праект адрасаваны педагогам, якія ажыццяўляюць ўкараненне прафесійна арыентацыйнай працы ў арганізацыйна-кіраўнічую і педагагічную дзейнасць, для прафарыентатараў, якія займаюцца прафесійна арыентацыйнай працай з навучэнцамі школ, а таксама разлічана на педагогаў, сацыяльных работнікаў, псіхолагаў, якія працуюць над гэтымі праблемамі ў каледжы.

Адрасат праекта-навучаюцца школ горада, раёна, вобласці.

У ходзе рэалізацыі праекта інфармацыя будзе абнаўляцца.